X

یادداشت

/اطلاع‌رسانی/یادداشت
«تفکر طراحی» چگونه خدمات نظام سلامت را بهبود می‌بخشد؟
چهارشنبه 11 آبان 1401
16
کد خبر: 3275
آدرس کوتاه

 «تفکر طراحی» چگونه خدمات نظام سلامت را بهبود می‌بخشد؟

علی علاءالدینی/ پژوهشگر حوزه مدیریت دولتی

روند فعلی و چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی نیازمند رویکردهای نوآورانه و انطباقی برای بهبود بهره‌وری، نتایج و کاهش ناکارآمدی در حوزه سلامت است. با وجود پیشرفت‌های سریع در تحقیقات و فناوری، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی همچنان ناکارآمدی‌های فراگیری از جمله دسترسی ناعادلانه، کیفیت ناسازگار و هزینه‌های بالا حتی در کشورهای توسعه‌یافته دارند. شواهد نشان می‌دهد، نوآوری یک شایستگی اساسی در میان نیروی کار مراقبت‌های بهداشتی برای افزایش بهره‌وری و رسیدگی به این ناکارآمدی‌هاست.

نوآوری در سلامت عمومی به‌طور منحصربه‌فردی چالش‌برانگیز است، زیرا مشکلات معمولاً پیچیده، پویا و مختص زمینه هستند و در مواقعی می‌توانند به‌سرعت و به‌طور غیرقابل پیش‌بینی بروز کنند و فوریت‌ها را برای پاسخ‌های سریع و کارآمد افزایش ‌دهند. «نوآوری» همچنین در مراقبت‌های بهداشتی با چالش‌های مشابه صنایع دیگر مواجه است. در حالی که نوآوری‌ها می‌آیند و می‌روند، بسیاری از مشکلاتی که برای حل آنها در نظر گرفته شده بود، حل نشدنی باقی می‌مانند. این شکاف به‌دلیل فقدان ایده‌های نوآورانه نیست، بلکه بر عدم درک دیدگاه کاربر و ارزشی که کاربران از نوآوری به‌دست می‌آورند، دلالت دارد. با این حال، مدل‌های آموزشی فعلی در مراقبت‌های بهداشتی و بهداشت عمومی، آموزش‌های محدودی را در زمینه تفکر خلاق و مهارت‌های نوآوری ارائه می‌کنند. بنابراین ممکن است میزان آموزش سنتی بهداشت عمومی از طریق گنجاندن ابزارهای نوآورانه، غیرخطی، تطبیقی و مقرون‌به‌صرفه افزایش یابد. «تفکر طراحی» یکی از این ابزارهاست. این ابزار یک رویکرد نوآورانه برای حل مسئله است که از بینش و تجربیات جدید کاربران نهایی محصولات و خدمات، جهت توسعه راه‌حل‌ها استفاده می‌کند تا به‌سرعت نمونه‌سازی و به‌طور مکرر اصلاح شده که بتوانند سریع و مقرون‌به‌صرفه به‌کار گرفته شوند. برنامه‌های بهداشتی و سایر سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از «تفکر طراحی» برای رفع برخی از فوری‌ترین چالش‌های نظام سلامت مانند بهبود تجربه مشتری استفاده کنند. در نهایت، ضروری است، در رویکرد حل مسئله به‌گونه‌ای تجدیدنظر کنیم که یک فناوری یا خدمات خاص در یک زمینه بزرگتر و چندبُعدی قرار گیرد. رویکردهای خدماتی جدید، همراه با پیشرفت‌های فناوری می‌توانند تغییرات سازمانی کل‌نگر را به ارمغان بیاورند که تأثیر مثبتی بر بیماران خواهد داشت. «تفکر طراحی» فرایندی است که از آن برای حل مسائل پیچیده استفاده می‌شود. این رویکرد برخلاف سایر رویکردها مانند بهبود کیفیت یا تجزیه و تحلیل فرایند، چندبُعدی، تکراری و انسان‌محور است. همچنین در حالی که یک ابتکار بهبود کیفیت ممکن است از نظر دامنه، تمرکز و نتایج محدود باشد، یک فرایند «تفکر طراحی» بر نتایج سراسر یک سازمان تأثیر می‌گذارد. حال باید دید رویکرد «تفکر طراحی» چگونه به نظام سلامت کمک می‌کند تا با چالش‌های مدیریت تجربه مشتری مقابله کند؟ در ادامه کارکرد رویکرد مذکور براساس وجوه چهارگانه آن؛ همدلی، تفکر چندرشته‌ای، استقرار راه‌حل‌های سریع و تکراری و پیشرفت متداوم بررسی می‌شود.

1-همدلی: مزیت اصلی «تفکر طراحی» در مقایسه با سایر روش‌شناسی‌های بهبود فرایند این است که با ترکیب دیدگاه‌ها و تجربیات گروه‌های متنوعی از ذی‌نفعان، مفروضات را از معادله حذف می‌کند. یکی از اجزای اساسی تفکر طراحی، همدلی و توانایی درک احساسات دیگران است. خروجی کلیدی «مرحله همدلانه» ایجاد یک بیانیه متشکل است که مبتنی بر دیدگاهی جامع از نیازهای بیان شده و بیان نشده، همچنین سؤالات پرسیده نشده و مطرح نشده، مشتری است، بنابراین یک رویکرد «تفکر طراحی» خوب با درک داستان‌های واقعی کاربر از میان یک جمعیت متنوع شروع می‌شود، نه صرفاً در نظر گرفتن داده‌های آماری.

2- تفکر چندرشته‌ای: «تفکر طراحی» به تنوع و کمیت ایده‌های جمع‌آوری‌شده از جلسات ایده‌پردازی متعدد افراد مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با موضوع موردنظر بستگی دارد. چشم‌انداز به‌دست آمده از هر نقش یک تکه در یک پازل بسیار بزرگتر است. خروجی مرکزی مرحله تفکر چندرشته‌ای، ایجاد چارچوبی برای طراحی راه‌حل گسترده است. این چارچوب به طراحان اجازه می‌دهد، مرزها را کنار بگذارند و امکانات را در آغوش بگیرند.

3- استقرار راه‌حل‌های سریع: دو جنبه اول «تفکر طراحی» انسان‌محوری است و از همدلی و قدرت دانش جمعی برای تجزیه و حل مسائل پیچیده استفاده می‌کند. جنبه سوم، مستلزم استقرار سریع راه‌حل‌های مناسب برای کار است. برای بهبود خدمات، اعضا با پرداختن به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت و بر اساس ارزیابی موانع اجتماعی و اقتصادی، ممکن است در ابتدا مثلا حمل‌ونقل پزشکی به سبک «Uber» و سپس خدمات مبتنی بر خانه مانند نظافت و پشتیبانی مهدکودک را در اولویت قرار دهند.

4- پیشرفت متداوم: موفقیت با «تفکر طراحی» به ارزیابی مستمر پیشرفت و نتایج بستگی دارد، در حالی که برای سازگاری با چالش‌های پیش‌بینی نشده چابک باقی می‌ماند. این مرحله نهایی برای ایجاد بهبود در تکرارهای متوالی بر اساس بازخورد ذی‌نفع و مصرف‌کننده بسیار مهم است. امروزه در کشورهای مختلف بیمارستان‌ها و سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از روش‌ «تفکر طراحی» توانسته‌اند راه‌حل‌های منحصربه‌فردی را در صنعت خود جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران ارائه کنند. نمونه‌هایی که نشان می‌دهد، این روش برای بهبود خدمات و تجارب بیماران در مواجهه با نظام سلامت موثر بوده و حتی در مواردی فراتر از نوآوری در عمل نیز مورداستفاده قرار گرفته است.

تصاویر
  • «تفکر طراحی» چگونه خدمات نظام سلامت را بهبود می‌بخشد؟
  • «تفکر طراحی» چگونه خدمات نظام سلامت را بهبود می‌بخشد؟
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: