حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور
تاریخ: شنبه 27 شهریور 1400
تعداد بازدید: 290
کد خبر: 2589
رئیس سازمان اداری و استخدامی در بازدید از سازمان ملی بهره‌وری مطرح کرد:

 حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی امروز از سازمان ملی بهره‌وری ایران بازدید کرد.

دکتر میثم لطیفی پس از بازدید، در جلسه‌‌ای با حضور رئیس، معاونان و مدیران سازمان ملی بهره‌وری گفت: بهره‌وری ناموس طبیعت است. یعنی اراده خداوند در بهره‌وری است. ما در مسیر اراده الهی قدم برمی‌داریم و غیر از این، حرکت شیطانی است.

وی با اشاره به آیه شریفه‌ی لَقَد خَلَقنَا الإِنسانَ في أَحسَنِ تَقويمٍ، تأکید کرد: طبیعت کار خود را کاملاً بهره‌ور انجام می‌دهد.

لطیفی بیان کرد: از آنجا که وظیفه سازمان ملی بهره‌وری احیای بهره‌وری آن هم در عرصه دولت است، بنابراین مسیری که این سازمان طی می‌کند کاملاً الهی است. درواقع تمام اموال دولت که در اختیار ماست، بخشی از آن انفال است؛ مانند معادن، دریا، نفت و... که مالکیت آن با خداست و بعد از آن، به امام می‌رسد. به بیانی ما در اموال امام تصرف می‌کنیم. تمام ذخایری که در کشور وجود دارد متعلق به ما نیست، بلکه نسل‌های آینده هم در آن سهیم هستند.

وی افزود: مدیران دولت، کارگزاران خداوند هستند، چراکه موجب ارتقای بهره‌وری در بخش‌ها و سازمان‌های دولتی می‌شوند. هرچند که در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بهره‌وری کشور ما در حوزه نیروی انسانی، منابع و... خوب نیست، چراکه به‌طور تاریخی موضوع بهره‌وری به‌عنوان یک کالای لوکس تلقی شده است، در حالی که بهره‌وری یک ضرورت است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اهمیت فرهنگ بهره‌وری بین نیاکان ما، خاطرنشان کرد: دوران مدرنیزاسیون باعث شد نه به معنای واقعی مدرن شویم و نه بتوانیم ارزش‌های گذشتگان خود را حفظ کنیم. بنابراین باید به دنبال الگوی بهره‌وری بومی خود باشیم و باید طبق فرهنگ و اقتضائات کشورمان الگوی منحصربه‌فرد خود را در زمینه بهره‌وری داشته باشیم، همان‌طور که کشورهایی مانند ژاپن و کره الگوی خود را دارند.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی کشورهای شرقی، دستورپذیر است، گفت: با توجه به روحیات ایرانی‌ها این فرهنگ (دستورپذیری) در کشور ما غیرقابل‌قبول است. حال یا باید این فرهنگ را کنار بگذاریم که در کوتاه‌مدت غیرممکن است یا باید آن را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید فرهنگ بهره‌وری را ترویج دهیم، گفت: با آیین‌نامه و دستورالعمل نمی‌توان بهره‌وری را ارتقا داد، البته این دو لازم هستند، اما کافی نیستند. باید ترویج فرهنگ بهره‌وری از مدارس کشور شروع شود. بنابراین سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان سازمانی حاکمیتی باید تکلیف دستگاه‌های متولی آموزش و فرهنگ را مشخص کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید بر اینکه باید به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور رفت، گفت: متأسفانه در برخی از سازمان‌ها بهره‌وری وجود ندارد و معماری سازمانی نیاز به اصلاح دارد.

لطیفی افزود: هر حرکتی که در سازمان‌های اداری، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود حتماً باید با رویکرد بهره‌وری باشد. به‌نحوی که طبق ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه، 35 درصد رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره‌وری باشد.

وی با اشاره به نرخ پایین رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: باید موضوع بهره‌وری گفتمان غالب دستگاه‌های اجرایی کشور باشد. باید ارتباطات رسانه‌ای سازمان‌ ملی بهره‌وری ایران تقویت شود، به‌نحوی که برای فهم بهتر آیین‌نامه‌ها و ابلاغيه‌ها بايد پيوست رسانه‌اي وجود داشته باشد. بنابراین باید برای فرهنگ‌سازی کار بیشتری انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع ثبت تجارب پیش‌کسوتان در سازمان ملی بهره‌وری ایران، تجربه‌نگاری را یک کار هنرمندانه دانست و بیان کرد: در تجربه‌نگاری زمانی که می‌خواهیم روی موضوعی کار کنیم باید به سه بُعد توجه داشت؛ افرادی که برای نگارش تجارب انتخاب می‌شوند باید سه ویژگی داشته باشند: «قرین با موضوع»، «علیم» و «ادیب» باشند.

لطیفی خاطرنشان کرد: ما باید رهبری بهره‌وری در غرب آسیا را به عهده بگیریم چرا که ما با این منطقه امتزاج فرهنگی، ژنتیکی و اقلیمی داریم. جنس مسائل و مشکلاتمان تقریباً یکی است و بهره‌وری هم یک بُعد جدی فرهنگی است و باید در زمینه بهره‌وری در این کشورها کار کنیم، خصوصاً این‌که  کشورهای محور مقاومت، از ما این مطالبه را دارند.

ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه، یکی از مترقی‌ترین احکام برنامه توسعه کشور است

در ابتدای این جلسه مهندس فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با تشریح عملکرد، چشم‌اندازها و مأموریت سازمان ملی بهره‌وری ایران، گفت: این سازمان در سال 1377 تأسیس شد و پس از بارها جابه‌جایی، ادغام و انحلال، از سال 1395 به‌عنوان دستگاه تابعه سازمان اداری و استخدامی کشور فعالیت خود را شروع کرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: این سازمان حاکمیتی است و متولی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، نظارت و کنترل بهره‌وری در سطوح مختلف در کشور است.

وی با بیان اینکه در دو، سه سال گذشته موضوع حاکمیت بهره‌وری دنبال شده است، تأکید کرد: در این مدت موضوع بهره‌وری به‌عنوان یکی از اجزای مهم حکمرانی به‌شمار آمده و برای آن یک سازوکار حاکمیتی تعریف شده است.

پهلوانی از ماده 5 قانون برنامه  ششم توسعه، به‌عنوان یکی از مترقی‌ترین احکام در برنامه توسعه کشور یاد کرد و گفت: این ماده قانونی عملاً در این 23 سال گذشته به داد بهره‌وری کشور رسید، چراکه برای تمام اجزای دخیل در بهره‌وری اعم از دستگاه‌های اجرایی، سازمان بهره‌وری، دولت و هیئت‌وزیران تکلیف و متدلوژی به‌روزی تحت‌عنوان استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های تحت‌تولیت آن‌ها را مشخص کرده است.  این موضوع  به‌عنوان برنامه نهم از 10 برنامه مندرج در برنامه دوره دوم اصلاح نظام اداری هم دیده شد.

پهلوانی به چالش‌های میان ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه و برنامه دوره دوم اصلاح نظام اداری اشاره و بیان کرد: به‌دلیل توازی این دو برنامه، ما شاخص‌های کیفی و کمی برنامه نهم در برنامه دوره دوم اصلاح نظام اداری را همان استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفتیم.

  رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: یکی از نقش‌های مهم سازمان، آشنایی دولت با ادبیات، تکنیک‌ها و اصول بهره‌وری است؛ چراکه بخش دولتی متولی مدیریت بخش‌های اقتصادی کشور است.

فاطمه پهلوانی در توضیح مأموریت و کارکردهای شبکه ملی بهره‌وری ایران، خاطرنشان کرد: در این شبکه ملی 8 ذینفع حقیقی، حقوقی، دولتی و غیردولتی وجود دارد. به‌نحوی که هم دستگاه‌های اجرایی در این شبکه حضور دارند هم دانش‌آموختگان APO

در  ادامه این جلسه برخی از معاونان و مدیران سازمان ملی بهره‌وری ایران به ارائه گزارش‌ و بیان نقطه نظرات خود پرداختند.



تصاویر
  • حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور
  • حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور
  • حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور
  • حرکت به سمت الگوی حکمرانی بهره‌وری در کشور
اشتراک گذاری
New Comment

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

طراحی سایت