X

اخبار سازمان ملی بهره وری ایران

/اطلاع‌رسانی/اخبار
چهارشنبه 19 فروردین 1394
483
کد خبر: 249
آدرس کوتاه

 بازدید همكاران خانم سازمان ملی بهره وری ایران از باغ موزه نگارستان

همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، همكاران خانم سازمان ملی بهره وری ایران به همراه دكتر طباطبایی یزدی، ریاست این سازمان از باغ موزه نگارستان بازدید كردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره وری ایران، در این بازدید كه ظهر روز چهارشنبه ـ 19 فروردین ماه 1394 ـ انجام شد، این همكاران  از بخش های مختلف این باغ موزه شامل «موزه مكتب كمال الملك» و بخش های «مردم نگاری»، «اسفرجانی»، «جهانگیر ارجمند» و «سردیس فردوسی» بازدید كردند.
همچنین به هر یك از همكاران بسته فرهنگی اهدا شد.
قصر یا باغ نگارستان بین سال ‌های 1228-1222 هـ .ق. به فرمان فتحعلی ‌شاه قاجار، با هدف ایجاد یك مركز ییلاقی ـ حكومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. به دلیل وجود نقاشی‌ ها و نگاره‌ های متعددی از  فتحعلی‌شاه و درباریان او در ساختمان‌های مختلف، این باغ به نگارستان شهرت یافت.
این قصر ـ باغ در روزگار اولیه خود دارای وسعت زیادی بوده است، به گونه  ‌ای كه طبق اسناد قاجاری دروازة جنوبی آن در ضلع شمالی میدان بهارستان واقع بوده و از طرف شرق به دروازه شمیران و از طرف غرب به خیابان صفی‌ علیشاه منتهی می‌ شده است.
این بنا در سال های نه چندان دور به مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه جغرافیا، مؤسسه زبان ‌های خارجی و كلاس‌های عمومی دانشكده ادبیات دانشگاه تهران اختصاص یافت و در سال 1337 خورشیدی به همت دكتر غلامحسین صدیقی به مؤسسه  تحقیقات علوم اجتماعی و تعاون واگذار شد و مدتی نیز این بنا محل ساختمان دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده است.
باغ نگارستان با شماره 2082 در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در آینده ‌ای نزدیك این محل به عنوان موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران گشایش خواهد یافت.

.

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 

 

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1402 11:47