X

گفت‌و‌گو

/اطلاع‌رسانی/گفت‌و‌گو
گسترش اندیشه و تقاضای بهره‌وری در جامعه از اصلی‌ترین مأموریت انجمن‌هاست
چهارشنبه 11 بهمن 1402
18
کد خبر: 5441
آدرس کوتاه
مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران در گفت‌وگو با «بهره‌وری ملی»:

 گسترش اندیشه و تقاضای بهره‌وری در جامعه از اصلی‌ترین مأموریت انجمن‌هاست

سید حمید کلانتری می‌گوید: اگر انجمن‌های قوی در حوزه بهره‌وری داشته باشیم، می‌توانند پویش‌های اجتماعی با موضوع بهره‌وری راه‌اندازی کنند. وی معتقد است، یکی از مهم‌ترین راهکارها در زمینه آموزش بهره‌وری در دانشگاه‌ها  ارتباط واقعی صنعت و بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و خدماتی با دانشگاه‌هاست. در ادامه گفت‌وگو با سید حمید کلانتری، مدیرعامل انجمن بهره‌وری را می‌خوانید.

به عقیده جناب‌عالی انجمن‌ها چه نقش و جایگاهی در ترویج و آموزش بهره‌وری در کشور دارند؟

یکی از نقش‌های مهم و جاری انجمن‌ها، فرهنگ‌سازی و آشناکردن مردم نسبت به حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌های خودشان است. با توجه به اینکه در حوزه بهره‌وری نیز انجمن‌هایی در حال فعالیت هستند، در نتیجه این موضوع در خصوص بهره‌وری نیز صدق می‌کند. در شرایط کنونی کشور که ارتقای بهره‌وری به یک ضرورت انکارناپذیر در کشور تبدیل شده است، یکی از وظایف مهم انجمن‌های تخصصی بهره‌وری این است که در مسیر تأکید بر اهمیت بهره‌وری و شیوه‌های ارتقای بهره‌وری در زندگی فردی، خانوادگی، صنعت و آموزش مهارت‌ها و روش‌های بهره‌وری  گام بردارند. البته میزان موفقیت انجمن‌ها در اجرای رسالتشان بستگی به میزان حمایت از آنها و امکاناتی مانند توان مالی و اجرایی که در اختیار دارند، برمی‌گردد و اینکه منابع مالی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خودشان را فراهم کنند. معتقدم اصلی‌ترین مأموریت انجمن‌ها ایجاد شرایط ذهنی، فکری و اجتماعی مناسب در جهت گسترش زیست‌بوم بهره‌وری، اندیشه و تقاضای بهره‌وری در جامعه است. با این وجود، انتظار این است که سازمان ملی بهره‌وری ایران با ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی انجمن‌ها و با تنظیم قراردادی، اعتبارات و امکاناتی را در اختیار انجمن‌ها قرار دهد تا آنها بتوانند نقش‌های مؤثرتری ایفا کنند.

چطور می‌توان نقش انجمن‌های فعال در حوزه بهره‌وری را در زمینه آموزش بهره‌وری در دانشگاه‌ها تقویت کرد؟

یکی از مسائلی که دانشگاه‌ها متأسفانه کمتر به آن توجه داشته‌اند این است که فارغ‌التحصیلان‌شان با چه کیفیتی تربیت شده‌ و وارد بازار کار می‌شوند. این مسئله ریشه در عدم ‌برگزاری دوره‌های آموزشی است که ماهیت کاربردی- عملیاتی دارند و برگزاری‌شان در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود. نبود چنین مهارتی سبب شده فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری، توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را نداشته باشند. معتقدم یکی از مهم‌ترین راهکارها ارتباط واقعی صنعت و بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و خدماتی با دانشگاه‌هاست. درواقع مراکز آموزش عالی باید با ارتباط‌گیری با بنگاه‌ها و صنایع بتوانند این زمینه را فراهم آورند که دانشجویان‌شان در حین تحصیل با آنچه در جامعه و بنگاه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی اتفاق می‌افتد، آشنایی بیشتری یابند. راهکار بعدی می‌تواند برگزاری نشست‌هایی برای آشنایی با کارآفرینان باشد. انجمن‌ها می‌توانند به‌صورت داوطلبانه یا تأمین منابع حداقلی موضوع «بهره‌وری» را به دانشجویان رشته‌های مختلف آموزش دهند. درواقع می‌توانند محتوای خاص و متناسب با هر رشته را در زمینه بهره‌وری برای آموزش تهیه کنند. البته این موضوع در مدارس هم صدق می‌کند. این آموزش‌ها می‌تواند در قالب کارگاه‌ها یا سمینارهای آموزشی در دانشگاه‌ها ارائه شود. زمانی که دانشجویی فارغ‌التحصیل می‌شود باید مهارت تعریف طرح و پروژه و دفاع از آن را داشته باشد و بتواند یک نقش اقتصادی مناسب ایفا کند. البته نقش سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان مرجع دولتی هم می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. این سازمان می‌تواند شرایط ورود انجمن‌ها به دانشگاه‌ها و ایجاد تقاضا نقش‌آفرینی کند. به این صورت که با رتبه‌بندی انجمن‌ها به تناسب صلاحیت و توانمندی که دارند از آنها در دانشگاه‌ها استفاده کند.

به نظر شما انجمن‌ها چگونه می‌توانند در ارتقای فرهنگ بهره‌وری نقش‌آفرینی کنند؟

مفهوم بهره‌وری، مفهوم گسترده‌‌ای است. اگر انجمن‌های قوی در حوزه بهره‌وری داشته باشیم، می‌توانند پویش‌های اجتماعی با موضوع بهره‌وری راه‌اندازی کنند. به‌عنوان نمونه، انجمن‌ها می‌توانند در فضای مجازی پیام‌های ساده بهره‌وری را برای گروه‌های مختلف جامعه تهیه و ترویج دهند. انجمن‌ها می‌توانند با همکاری صداوسیما واحدهای بهره‌ور که با استفاده از ظرفیت‌ و توانمندی‌های داخلی بنگاه‌ خود توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست یابند را به‌عنوان الگو در جامعه معرفی شوند. برای نمونه، در فضای مجازی ویدئویی از یک مدرسه‌ دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است که در آن با روش‌های نوآورانه دانش‌آموزان را شاداب و فعال کرده‌اند و شیوه‌های آموزشی و تربیتی‌شان هم با روش‌های نوآورانه و خلاقانه است. نکته قابل تأمل این است که این مدرسه دولتی است و بودجه قابل‌ملاحظه‌ای هم ندارد. انجمن‌ها می‌توانند نمونه‌های این‌چنینی را شناسایی و به جامعه معرفی کنند تا الگوسازی شود. به عقیده من، نقش دیگری که انجمن‌ها می‌توانند ایفا کنند، برگزاری ایده‌های بهره‌وری است. درواقع، زمینه‌ای فراهم کنند تا مجموعه‌های بهره‌ور در آن شرکت کنند و به ایده برتر جایزه‌ای تعلق گیرد. نقش بعدی انجمن‌ها ارتباط‌گیری با سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی همچون آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، سازمان تبلیغات، صداوسیما، وزارت ارشاد، مساجد و.. است. انجمن‌ها می‌توانند با گفت‌گو و معرفی ارزش و اهمیت بهره‌وری و مصداق‌های رفتارهای بهره‌ورانه در جامعه، نهادهای ذی‌ربط را متقاعد کنند تا آنها در راستای برنامه‌سازی در این حوزه اقدام کنند. تأکید دارم نقش سازمان ملی بهره‌وری ایران در این زمینه می‌تواند تسهیلگری باشد تا نهادهای فرهنگی بتوانند از ظرفیت انجمن‌ها بهره ببرند و هر دو در تعامل باشند.

در زمینه آموزش بهره‌وری چه خلاهایی وجود دارد؟

اگر بخواهیم نگاهی جامع به بهره‌وری داشته باشیم، آموزش بهره‌وری باید از دبستان شروع شود یا حتی قبل‌تر از آن، از خانواده‌ها و در میان زوج‌های جوان. در ترویج مفهوم بهره‌وری؛ یک مهارت عمومی و پایه‌ای بهره‌وری وجود دارد و یک مهارت تخصصی. آنچه بنده به آن تأکید دارم، آموزش مهارت‌های عمومی و پایه‌ای بهره‌وری است. به‌عنوان مثال، زوج‌های جوان باید مهارت مدیریت معیشت اقتصادی را بیاموزند، چون نبود چنین مهارتی منجر به اختلافات خانوادگی و گاها باب جدایی زوجین می‌شود. در خانواده‌ها هم باید والدین آموزش ببینند چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنند و به کودکان هم در این زمینه آموزش بدهند. فرزندان باید بیاموزند چطور از وسایل و وقت‌شان بهره ببرند. درواقع، باید مدیریت زمان را از کودکی بیاموزند حتی می‌توانند با خلاقیت و ابتکارشان پاره‌ای از هزینه‌های خانواده را کاهش دهند. معلمان نیز می‌توانند با زبان ساده بهره‌وری را به دانش‌آموزان آموزش دهند. در این عرصه ما نیازمند تحول در آموزش و پرورش و آموزش عالی‌ در کشور هستیم. درواقع، یکی از مأموریت‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی تربیت فارغ‌التحصیلانی جامع است که هم از نظر علمی و هم از جنبه اخلاقی، مهارت‌های فردی و اجتماعی، تعامل و مشارکت توانمند باشند. البته بخشی از این موارد در برخی از مدارس خاص آموزش داده می‌شوند، اما بخش عمده آموزش و پرورش از آن تهی است.

از نظر شما چرا نظام آموزش در آموزش و پرورش و آموزش عالی منجر به ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی نشده است؟

چنین باوری وجود ندارد. معتقدم نظام آموزشی کشور نیازمند تحول است؛ نظام آموزش باید معلم‌محور و دانش‌آموز‌محور باشد و همین‌طور تعامل با خانواده و همسالان در آن گنجانده شود. به‌طور کلی از شیوه سنتی و کلاسیک و کم‌بازده‌اش خارج شود. مراکز آموزشی ما نیازمند این هستند که پرجنب‌وجوش باشند و مبتنی بر نیازهای جامعه پیش بروند. در آموزش عالی نیازمند نیازسنجی هستیم، اینکه جامعه به چه رشته‌هایی نیاز دارد تا در همان زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. در حقیقت در گام نخست باید نیازسنجی کنیم و بعد با برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی و توجه به نیازها به تناسب هر استان و دانشگاه پیش برویم. ارتباط میان رشته‌های تحصیلی و بنگاه‌های اقتصادی هم بی‌شک ضروری است. دانشگاه تربیت معلم هم باید از شیوه سنتی تربیت معلم دور شود و معلم‌های خلاق و مبتکر تربیت کند.

تصاویر
  • گسترش اندیشه و تقاضای بهره‌وری در جامعه از اصلی‌ترین مأموریت انجمن‌هاست
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: شنبه 07 بهمن 1402 09:56