X

گفت‌و‌گو

/اطلاع‌رسانی/گفت‌و‌گو
کمبود نیروی آموزش‌دیده، اصلی‌ترین چالش آموزش‌وپرورش
یکشنبه 09 مرداد 1401
46
کد خبر: 3083
آدرس کوتاه
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «بهره‌وری ملی»

 کمبود نیروی آموزش‌دیده، اصلی‌ترین چالش آموزش‌وپرورش

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عموم شاخص‌های وزارت آموزش‌‌وپرورش، کیفی هستند، می‌گوید: به همین منظور برای سنجش میزان بهره‌وری این وزارتخانه لازم است این شاخص‌ها با فرمول‌های خاص به شاخص کمی تبدیل شوند.

علی فرهادی با اشاره به اینکه وسعت این وزارتخانه زیاد است به‌نحوی که تعداد کارمندان آن برابر است با 10 وزارتخانه، می‌افزاید: اندازه‌گیری میزان بهره‌وری آموزش‌وپرورش نیاز به یک مدل و یک نرم‌افزار ابداعی دارد.

مدرس دانشگاه شهید رجایی با تأکید بر اینکه نظام آموزش رسمی کشور نقش بسزایی در تربیت نسل آینده دارد که می‌تواند مبدأ تحولات در کشور شود، خاطرنشان می‌کند: مدرسه مهم‌ترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی به‌شمار می‌رود و مسائلی مانند اصلاح الگوی مصرف، بهره‌وری، شادی، نشاط، ورزش و مهم‌تر از همه تقویت دین در آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد. بنابراین باید در جهت رشد متوازن روحی و معنوی دانش‌آموزان گام برداشت.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش از  چهار رکن؛ مدرسه، معلم، محتوا و خانواده تشکیل شده است، بیان می‌کند: کلید بهره‌وری این وزارتخانه، سه رکن اول آن است که این وزارتخانه با عملکرد خود می‌تواند به‌واسطه دانش‌آموز، در خانواده‌ها نیز تأثیر بگذارد. در حالی که در صورت ضعف معلم، بهره‌وری به‌شدت کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال، یک معلم خوب می‌تواند برخی از ضعف‌ها را بپوشاند، اما مدرسه خوب، محتوای خوب و خانواده خوب، نمی‌توانند ضعف یک معلم را پوشش دهند، به همین دلیل، میزان بهره‌وری در آموزش‌وپرورش، بستگی به میزان بهره‌وری معلم دارد.

این معلم پیشکسوت معتقد است، معلمی بهره‌وری دارد که اولا، دارای سلامت جسمی و روحی و عاشق شغلش باشد، ثانیا، علاوه بر محتوای آموزشی، به دانش‌آموزان ابعاد دیگر مانند شخصیت و فرهنگ را هم بیاموزد.

این عضو هیئت علمی اصلی‌ترین چالش آموزش‌وپرورش را کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده می‌داند و می‌گوید: ریشه این مشکل به عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مدارس و نظام آموزشی در هر کشوری، پرچم عدالت آن کشور محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: نظام‌های آموزشی یا مبتنی بر ایدئولوژیک و مکتب هستند یا بر پایه مهارت‌های شهروندی. در حالی که نظام آموزشی در ایران مبتنی بر ایدئولوژی است.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ویژگی مکتبی بودن آموزش، با بیان اینکه یکی از نکات مهم بهره‌وری در نظام آموزشی، کاهش تنوع نوع مدارس است، عنوان می‌کند: این نوع روش آموزش باعث می‌شود ‌که دانش‌آموز احساس تبعیض نکند.

وی درباره کم بودن بهره‌وری در نظام تعلیم و تربیت، می‌گوید: یکی از عواملی که باعث شده بهره‌وری در آموزش‌وپرورش پایین باشد، عریض‌ و طویل بودن دولت است. برخلاف عده‌ای که موافق خصوصی‌سازی‌کردن آموزش‌وپرورش هستند، معتقدم، این وزارتخانه نباید خصوصی‌سازی شود، چراکه در این صورت مکتبی‌بودن آن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و صرفا جنبه مهارت‌آموزی پیدا می‌کند. آموزش‌وپرورش برای اینکه یکپارچگی خود را حفظ و عدالت آموزشی را ایجاد کند، نباید خصوصی‌سازی شود.

تصاویر
  • کمبود نیروی آموزش‌دیده، اصلی‌ترین چالش آموزش‌وپرورش
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: